Sunday 5 February 2017

Kaunseling Rumah Tanga Percuma Forex

CONSEILS MERUNGKAI KONFLIK RUMAHTANGGA MENENTUKAN HALATUJU PERKAHWINAN. (Dr perspektif kaunseling) Lazimnya yg menghadiri sesi kaunseling perkahwinan nie terbahagi kpd 3 KELOMPOK: 1) Nak REMAIN perkahwinan donc bg kes commence kaunselor akan membantu pasanganklien tadi utk buat remise à neuf. Penambahbaikan. Pemuliharan dlm système perkahwinan et le rumahtangga mana elemen2 négatif, penyakit2 yg diternak tanpa sedaritu kaunselor akan cuba bantu untuk melupuskannya cth mudah GAYA KOMUNIKASI, MENINGKATKAN PERSEFAHAMAN, KEPERCAYAAN amp LET GO. Arrêt gali-gali lubang..ungkit kisah-kisah lama. (Digunakan Technique Emotional Freedom antara theraphy, structure de la famille Theraphy, Intervention de crise amp bagi sy sendiri sy PERKAYAKAN mengikut perspektif amp pendekatan Islam BAGAIMANA PERANAN DOA amp SAINS MINDA (l'esprit de puissance boleh membantu klien). SENI Berdoa SANGAT-SANGAT SAYA TEKANKAN. Ilmunie tak diajar pun di universiti saya explorer dan belajar menerusi ayahanda dan pengalaman diri. banyak yg masih kurang ilmu tentang bagaimana untuk mencapai GELOMBANG MINDA YG TEPAT Supaya doa amp Hajat lebih CEPAT DIPERKENANKAN. Bagi yg dibantu lebih Lanjut khususnya dr ASPEK Komunikasi Rumahtangga Analyse transactionnelle dikongsikan dlm rawatan sesi kaunseling. 2) Nak BUBAR PERKAHWINAN TAPI tak cukup kekuatan untuk membuat keputusan (tangnie mcm-mcm isu dan Alasan Adatu kasihan pd pasangan, ada pula faktor ekonomi cthnya kena ugut kalau nak cerai nafkah anak-anak satu sen bapanya taknak bagi dsbnyalaa.) 3) Yang TAK TAHU NAK BUAT APA coincée. Takde deria dah tapi tahu Dah takleh prolongkan konfliknie kalau prendre le boleh jadik GILER dibuatnya. (Bg kes Begini sy bantu klien untuk melakukan ISTIHARAH (bukan apa Allah tak pernah menzalimi hambaNYA. HambaNYA sendiri memilih jalan menzalimi Dirinya donc kalau sebelum DOK IKUT KATA HATI sekarang IZINKAN ALLAH MEMILIH YANG Terbaik Untuk KAMU. Kerna DIA lebih Tahu APA YG Terbaik Untuk KAMU SAMA ADA Terus DLM MARRIAGE BUBARKAN IA. cuma yg saya ketengahkan BERBEZA dr biasa amp lazimnya kita baca dengar. slalu kita dengar kalau istiharah ikut takpun instinct basé sur MIMPI. (ok, bien tp kelemahannya terkadang Individu terlarutterbenam dlm BIAS. sehinggakan mungkin MESEJ ALLAH berbeza tp ditafsirkannya berbeza tak kurang juga DAH Tahu TAPI Langgar jugak. tangnie tak dapek nak Tulung. RISIKONYA DIRI SENDIRILAA TANGGUNG. kaedah yg saya ketengahkan nia sy belajar dr ayahanda sy Ustaz Anwar. (ayah terlibat dlm bdg perawatan Islam lebih 30 THN donc kalau bab PENYAKIT MASYARAKATnie sebutjerlaa apa kes tak pernah singgah. Kiranya kediaman kami mcm biro pengadouan awam jugalaa. Ingat arwah ibu ikhlas. Baik hati dan sabar mélayan pesakit ayah Selalunya beliau jadi kaunselor tak bertaulie kadang tak jadik masak. Shes femme au foyer bila tetamu tak diundang mengaduh kasih. ) Tapi kena kerjalaa sket. PUASA amp SOLAT ISTIHARAH. Selama 7 hari. (Bg kes kritikal ada sebabnya KENAPA kéna pose insyaAllah dlm sesi biasanya akan dikupas lebih mendalam. KENAPA PERLU BERPUASABukan sésa nak mendera ada sebabnya) dan munajat. Mohon petunjuk terbaik. Hanya di mlm terakhir nanti buka Al-Quran disitu nanti. TEMPS tu JUGA KEPUTUSAN ALLAH DIBERIKAN SECARA JELAS amp NYATA. LIVE TELECAST LAGIKKK pasnie takyah dah nak berangan2 écrit sur le thème de la kepala naik pitam, berjerebu. Berasap. Tepu masuk air dsbgnya. RÉSULTAT IKUTJER ISTIHARAHnie. InsyaAllah terungkai masalah. Tersingkap sinar kebahagien yg dicari selama ini. Biasanya dr sinilah sy akan tentekan PERANCANGAN RAWATAN UTK SESI SUSULAN BAGAIMANA. Cthnya kdg suami mintak poligami Isteri yg berimana, isteri yg solehah et makam imannya tinggi sketlaa. Mungkin dlm dilemma utk membenarkan suami poligami atau tidak sebabnya dia tahu itu salah satu cara utk mendapat PAHALA ALLAH YG HEBAT. Tapi terperangkap dgn mainan emosi. (Nie kalau suami ada CIRI UTK BERLAKU ADIL, BERKEMAMPUAN mampu menjaga anak isteri dr api dunia amp akhirat bukan setakat hantar air duit alias ternak anakjek (maaflaa kasar sket tp inilah hakikatnya ingatkan anak keluargatu binatang apa takde hati amp perasaan, duit amp kemewahan adalah segala - galanya inilah yg buat hati anak-anak isteri kadang kering jangan marahlaa kalau esok-esok tak larat dihantarnya kamu ke rumah org tua-tua dah tak berikan kasih sayang pd anak-anak KESANNYA anak-anak jeu de mots KEKOK TAU nak mencurahkan kasih sayang dia Mungkin rasa pelik, tak ikhlas dan mengarut (bukan sy kata dans pandangan adik-adik yg hilang kasih syg perhatian ibubapa sedih sebenarnya bila sy mélihat dr perspektif sbg ibu ayah bila anak-anaknie menyebut ayat yg demikien tp nak buat macam mana WAYANG GAMBAR PENTINGKAN DIRI SENDIRI TIDAK BERTANGGUNGJAWAB est un dictionnaire anglais-français qui a été traduit automatiquement en français par Google Outils linguistiques Berlínan pula kalau suami SAH-SAH TERANGA2AN ikut telunjuk adik kecik dlm sluartu yang ada pun tak terbela. Kem salamjeklaa baik takyahlah, buka jalan ke neraka ader. Bg isteri yg diduga suami spèse mcm ngini ada MURNINYA MENGUTIPMENYUNTIK SABAR et IKHLAS SELAMATKANLAH SUAMI ANDA. JANGAN IZINKAN DIA BERPOLIGAMI. Risikonya cik abg jugak. Sayang cik abang selamatkan dia dr terus terperangkap takut esok kat akhirat cik abg lepak ngan Ah chong sbelah ngumah dulu masse kat dunia) Dan berpandukan kategori inilah klien akan dibantu lebih lanjut. 2) Pengurusan Stress amp Krisis Intervensi 3) Liberté émotionnelle Technique savoir comment contester la croyance irrationnelle amp traumatisme émotionnel traumas, bisness inachevé, Problème overwhleming, relation, estime de soi, mauvaise habitude. L'issue d'enfance etc. 4) Seni berdoa amp sains minda yg dikupas dr perspektif sains amp 5) Loi de Attraction dr segi Islam 6) Mencapai gelombang yg tepat dlm menjayakan doa ampère impian 7) Keajaiaban MEDITASI ISLAM ampli SAINS MINDA dlm menjayakan TRANSFORMASI. 8) Rahsia untuk menjayakan doa amp impian ANDA yg mungkin tidak pernah dikupas oleh penceramah lain. Atas TIKET apa. 9) RAHSIA OTAK KANAN et OTAK KIRI. Dlm menjayakan impian. Semua ini akan dikupas di dlm Module 1 (Bengkel Klinik Sukses). BONUS 8211 PERCUMA UKURAN AURA BAGI SETIAP PESERTA. KLINIK SUKSES MODULE 2 1. Kupasan amp refleksi diri peserta menerusi Module 1 2. Analyses Personaliti amp Kerjaya atau Analyses Personaliti amp Gaya Bercinta Menerusi Paquet Inventori Yg Dipilih Bukti empirikal sains ini bakal membenarkan peneman diri individu dlm Module 1. Dapat membantu individu mengenalpasti kekuatan amp Kelemahan diri dgn LEBIH TERPERINCI dlm menjayakan TRANSFORMASI IMPIAN. (BONUS UKUR AURA PERCUMA) SIAPA YANG HARUS HADIR. Ibubapa, pelajar dan sesiapa sahaja yang INGIN MELIHAT ampli MENIKMATI TRANSORMASI IMPIAN et KEAJAIBAN ALLAH DALAM PERSPEKTIF DISPLIN YANG KITA NAMAKAN. TECHNOLOGIE INTÉRIEURE. EFT, KUASA DOA et MINDA serta keajaiban interaksi sains minda, emosi, spritual yang, mampu, menjayakan, transformasi, secara, fizikal, amp, nyata. Berminat Bagaimana untuk mendaftar 1. Banque de Sila dans ke MAYBANK AC. 162218337759 (Noraniza binti Anwar). 2. Sila lengkapkan INVENTORI PROFAIL KLINIK SUKSES (boleh muet turun di ruangan télécharger) dan emailkan kembali bersama bukti pembayaran anda ke nurqudrah786gmail 3. Nantikan répondre ASAP dlm masa 24 confiture Terokai PENDEKATAN UNIK LANGKAH TRANSFORMASI ANDA BERSAMA KLINIK SUKSES. Tempat adalah TERHAD. Daftar segera. ATAS PERMINTAAN SESI SECARA INDIVIDU AMP DI LUAR WAKTU BENGKEL JUGA TURUT DITAWARKAN .3.9 PÉNÉLICITE SECARA UMUM: PROSES KAUNSELING YANG DIGUNAKAN DALAM MENGURUSKAN KONFLIK RUMAHTANGGA Ahmad berumur 33 tahun, seorang pengarah yang et berkahwin dengan isterinya, Siti berumur 28 tahun, seorang pengurus dalam jenis pekerjaan Yang sama dengan suaminya tetapi berbeza syarikat. Selama 2 tahun mereka berkahwin, mereka tidak mengalami masala dalam perkahwinan kerana mereka mempunyai komitmen yang kuat terhadap kerjaya dan saling membres sokongan kepada pasangan untuk berjaya. Dengan taraf ekonomi yang kukuh, mérite tidak mengalami krisis kewangan. Dalam pada kebahagiaan yang dikecapi, Siti maitresse de l'eau bahawa dirinya mengandung. Berita itu membuatkan dirinya teramat, gembira, dan tidak, sabar untuk, menantikan, saat, paling, membahagiakan, iaitu, kelahiran, anak, sulung, mereka. Perasaan gembira itu bercampur aduk dengan kebimbangan jika dirinya tidak dapat menumpukan sepenuh perhatien kepada anak yang bakal lahir nanti. Justeru, tanpa, kebenaran, daripada, Ahmad, maka, Siti, y compris, souvenir, keputusan, uni, Selain itu, tanpa disedarinya, Siti mengalami, maslah, kedinginan, seks, sejak, mendapat, berita, yang, dirinya mengandung. Situasi ini pada dasarnya telah mengundang konflik dalam rumahtangga mereka. Keputusan La réponse est la suivante: Ahmad menyebabkan Ahmad naik darah. Ahmad mula merasa bimbang tentang kedudukan ekonomi keluarganya dan berasa tidak selesa dengan masala kedinginan seks isterinya serta tidak bersetuju kehadiran anak baru etang menyekat hubungan ssial simpleka serta membebankan mereka lagi. Ketidakpuasan oleh Ahmad tidak désampaikan dengan saluran yang betul kepada Siti. Malah dia membuat keputusan mémikulnya dengan bekerja keras lagi dalam pekerjaannya, selalu keluar malam dan balik pada lewat malam. Tingkah lakunya tidak difahami oleh Siti et Siti berasa sedih serta marah. Namun begitu, Ahmad tidak menghiraukannya dan kelu ketika isterinya mula ingin bertelingkah dengannya. Perang dingin dans le berlanjutan selama tiga bulan. Kebimbangan Siti terhadap tingkah laku suaminya tahitibabkannya berprasangka bahawa ahmad mempunyai wanita lain di luar. Keadaan ini bertambah teruk apabila Il y a beaucoup de choses à voir et à voir avec le sedih, le prasangka dan sedih. La ville de Siti est située dans le sud-ouest de la Chine, à l'est du sud-est de la Chine. Le Tingkah laku Siti est un membre de la famille de perasaan marah qui se sentent bergaduh dan bertengkar. Keadaan tegang ini telah menyebabkan keadaan rumahtangga merk peranda dan tiada keharmonian lagi. Kali ini Ahmad tidak tahan lagi bersabar, dan menus mengkritik, mengutk dan menganggu keadaan mentale yang sedang mengandungkan anak sulung mereka. Keadaan itu akhirnya diambil oleh Descriptif de l'article Mots-clés ajoutés par les vendeurs pour "sebagai isteri" Akhirnya atas dasar masih sayang menyayangi antara satu sama lain dan masih ingin mengekalkan hubungan sebagai suami istanya maka mereka membuat keputusan untuk berjumpa kaunselor bagi pénylesaian yang terbaik demi memulihkan perhubungan mereka. 3.9.2 Pendekatan Kaunseling (Individu dan Keluarga) 3.9.2.1 Pendekatan Kaunseling Individuel Terlebih dahulu, kaunseling individuel diperkenalkan kepada kedua-dua suami isteri untuk meluahkan segala isi hati supaya kaunselor dapat mengumpul maklumat dengan lebih terperinci daripada kedua-dua pihak yang berkonflik. Tujuannya adalah bagi membolehkan kaunselor bersifat adil dan saksama terhadap klien dan bukan hanya mendengar pérasaan dan péngalaman sebelah pihak sahaja. Langkah-langkah yang digunakan dalam sesi kaunseling ialah (Langage de la langue anglaise): Langkah 1: Membina Hubungan Dalam sesi pertama, kaunselor akan menggunakan kemahiran melayan sama ada secara lisan atau bukan lisan bagi membina hubungan saling mempercayai antara klien dan juga kaunselor. Kemahiran melayan dans le bertujuan meyakinkan klien untuk meluahkan perasaan hatinya tanpa menyembunyikan sesuatu. Dalam proses ini kaunselor juga akan membuat penstrukturan. Penstrukturan merupakan langkah pertama dalam proses kaunseling. Ia juga ditakrifkan sebagai est satu bentuk penjelasan mengenai proses kaunseling. Penstrukturan akan membincangkan empat aspek utama iaitu memberitahu klien tentang tujuan, tanggungjawab, pemfokusan dan limitasi kaunseling. Antaranya meliputi tiga unsur masa, tingkah laku yang dikehendaki tahu peranan klien dalam proses kaunseling, peranan kaunselor, kekerapan sesi limitas dan menjaga etika kerahsiaan yang dicurahkan. Langkah 2: Penerokaan Masalah Pada peringkat permutaan kaunseling, langkah ini bertujuan untuk mengeal pasti masalah sebenar klien dan memahami diri klien. Kamahiran-kemahiran seperti mendengar dengan aktif, empati, respon lisan, meminta penjelasan dan menggalakkan klien meneruskan cerita amat diperlukan. Dalam peringkat ini, kaunselor akan menggunakan teknik-teknik untuk meneroka maslah klien. Antaranya: 1. Teknik membuat parafrasa Teknik dans le digunakan oleh kaunselor dengan menyatakan semula pernyataan klien menggunakan ayat yang lebih ringkas tanpa menambah idée apa-apa. Sebagai contoh, Klien: 8220 Setiap malam, diadème de tunggu de divertissement de balle de dents de cheveux de balle de dîner de balle, dîner de balle de dîner de balle d'apa et de yang de hana de yang de divertissement de divertissement de kung-fu, katsu kosong, kosong82308221 Kunst: 8220 Anda tidak dapat tunggu dia.8221 2. Teknik Membias Teknik ini seolah-olah hampir, sama, dengan, parafrasa, tetapi, membias, lebih, memfokus, kepada, konotasi, perasaan, atau, emosi, yang, dibawa, dalam, sesuatu, mesej, yang, disampaikan, oleh, klien. Teknik ini digunakan untuk memahami pengalaman klien seolah-olah dari sudut pandangan klien, menggalakkan klien meluahkan perasaan mereka dan menyedarkan klien tentang sesuatu perasaan yang dialaminya. Antara contohnya, Klien: 8220 Saya dan selalu bertengkar, bergaduh tak habis-habis. Saya tak tahu apa nak buat lagi8230saya macam putus asa8230 saya tau maca mana nak buat dengan hubungan saya82308221 Kaunselor: 8220 Anda sangat kecewa dengan appartenant à yang tak mendatangkan sebarang hasil dan tidak tahak pula macam mana nak memperbaiki keadaan82308221 3. Teknik merumus Teknik ini pula digunakan Untuk menonjolkan perkara-perkara yang penting atau thème-thème yang dibawa oleh klien semasa proses kaunseling. ia juga bertujuan untuk memudahkan usaha memfokus permasalahan supaya kaunselor boleh membresi bantuan tanpa mencari-cari apa masala utama yang ingin diselesaikan klien. Contohnya, Kaunselor: 8220 dalam sesi ini, kita, berbincang, tentang, suami, anda, perbalahan, yang, berlaku, antara anda dengannya. Anda mengatakan et un merasa kecewa dan juga marah. Hubungan anda dengan suami anda tidak baik..Kita juga telah membincangkan tingkah laku atau tindakan yang et un thaïlandais terhadap suami anda.8221 Selain daripada teknk-teknik tersebut, masih terdapat pelbagai teknik yang sering digunakan oleh kaunselr dalam usaha membuat penerokaan. Malahan, teknik-teknik, itu, juga, akan, senantiasa, digunakan, oleh, kausnelor, sepanjang, proses, kaunseling, berlangsung. Antara teknik yang digunakan ialah seperti menyoal (terbouka soalan), interprtasi isi dan perasaan, mélayan secara lisan dan bukan lisan, memberikan dorongan minimum, berempati dan sebagainya. Langkah 3: Pencapaian matlamat Pada peringkat penerokaan masalah, klien dibantu untuk memahami masalahnya dengan lebih jelas berdasarkan perspektif klien itu sendiri. Perspektif klien ini mungkin tidak cukup luas tetapi ia merupakan tahap permulaan untuk mengendalikan masalah itu nanti. Apa yang mustahak di sini ialah kebijaksanaan kaunselor dalam membantu klien mendapatkan 8216celik akal8217 (pemahaman kendiri yang rasional) dan berfikiran positif. Pada peringkat ini, terdapat 3 perkara yang harus dilakukan oleh kaunselor iaitu membantu klien menyusun semula semu data atau maklumat yang diperolehi pada peringkat penerokaan masala supaya klien dapat melihatnya dari perspektif yang lebih luas membantu klien untuk melihat masalah itu secara lebih objektif yang membolehkan klien menentukan matlamat Yang sewajarnya iaitu cara mengendalikan masala dan juga membantu klien menentukan matlamat berdasarkan pemahaman klien tentang masalahnya. Matlamat hendaklah realistik dan wajar serta boleh dilaksanakan. Keputusan tentang matlamat yang diambil méstilah berdasarkan nilai klien bukan nilai kaunselor. Cotohnya, Klien: 8220 Setiap hari selepa makan, saya akan berbincang dengan suami saya tentang masalah yang kami hadapi pada hari itu.8221 Langkah 4: Pemilihan strategi Terdaptain drinkap strategi yang boleh diaplikasikan oleh kaunselor dalam perihal membantu klien yang berkonflik. Strategy yang dimaksudkan di sini adalah daripada pelbagai teori kaunseling yang et dhôte diterima pakai oleh semua pakar dalam bidang kaunseling dan psikologi. Antaranya: 1. Strategi Transferens Dalam kes ini, strategi yang dipilih ialah transferens, kerusi kosong dan penggunaan ganti nama diri. Dalam strategi transferens yang berdasarkan Téori Keluarga Psikoanalitik, klien akan memodahkan perasaan dan pengalaman yang dirasainya dahulu kepada kaunselor yang bersikap neutre, objektif dan pasif. Konsep ini meletakkan klien dalam satu keadaan minda bahawa kaunselor sebenarnya adalah ibu bapa atau orang yang signifikan dalam hidupnya yang lampau. Dalam proses ini, seorang klien itu akan menghidupkan semule tanpa disedari tingkah laku patogeniknya kepada kaunselor. Kaunselor cuba memahami curahan isi hati dan pengalaman ini kemudiannya mentafsirkan kepada klien dan ahli keluarganya supaya benar-benar memahami sebab-sebab mengapa ia sering bertindak secara tidak rasional. Melalui kefahaman dan celik akal sebegini bolehla ia berkembang dengan sewajarnya dari segi intelektual dan emosi. Sebagai contohnya, Siti akan memindahkan perasaan dan pengalamannya semasa tempoh kedinginan hubungannya dengan suami kepada kaunelor supaya kaunselor dapat membantunya memahami dan mentafsir. Les mots-clés aident les clients à organiser et trouver leurs articles. Créer une liste thématique Listmania! Rechercher Listmania! Rechercher des articles similaires par rubrique Livres anglais et étrangers> 2. Strategi Kerusi Kosong Strategi kerusi kosong yang dikemukakan oleh Teori Gestalt, membenarkan klien berpeluang berlagak terkeluar daripada apa yang sepatutnya dan dia bersikap atau bercakap terhadap orang lain yang digambarkan sebagai orang sedang duduk pada kerusi yang kosong. Peranan yang dimainkan en akan membantu klien berhubung dengan bahakhien dirinya sendiri yang mana mereka envoyeriri tidak sedar ataupun mungkin sengaja menafikannya. Memainkan peranan dans le juga membolehkan klien meraptaikan dirinya dalam satu bentuk peranan baru yang akan dicubanya de luar kaunseling nanti. Raptai ini akan menguatkan lagi keyakinan dan kepercayaan klien bahawa tingkah lakounya yang baru itu nanti memang boleh dijalankan. Contohnya, Siti berpeluang, meluahkan, apa, sahaja, yang, ingin, sampaikan, kepada, suaminya, dalam, masse, inilah, jour, akan, dibantu, ungek, mengetahui, bahakhien, yang, tidak, sedar, diri, atau, dinafikan. Antaranya, dia marah terhadap suaminya yang tidak menimbangkan perasaannya ketika suaminya balik lewat, dalam keadaan tidak sedar dia amat kepada suaminya sehingga ingin suaminya meluangkan lebih masa kepadanya. 3. Stratégie Penggunaan Ganti Nama Diri Kaunselor juga menggunakan strategi penggunaan ganti nama diri dalam Teori Gestalt kepada klien, Siti. Ini kerana Siti selalu menggunakan kata dia dalam sepanjang sesi kaunseling. Penukaran ganti nama dari 8216dia8217 kepada 8216saya8217 amat diperlukan untuk membantu klien memiliki tingkah laku diri dan lebih bercakap mengenai diri dan bukannya orang lain. 3.9.2.2 Pendekatan Kaunseling Keluarga Seilah kaunseling individuel, dapatlah kedua-dua pasangan memahami perasaan dan pengalaman yang telah mereka hadapi selama ini. Mereka juga sedar akan bahagian-bahakhien diri sendiri yang tidak sedar atau sengaja dinafikan serta lebih memberi tumpuan kepada tingkah laku les hommes et les femmes de la région de Sendiri. Menurut pandangan Sistem Berorinetasi Interpersonnel yang dikemukakan oleh Goldenberg (1986), kaunseling akan lebih berksan jika diberi fokus yang tinggi iaitu melibatkan kedua-dua pasangan. Kognisi mengetahui adalah keperluan sachet langkah pertama untuk mengurs semula systématique hubungan yang salah. Oleh itu, kaunselor dengan penuh hikmahnya mémpersilakan mereka (Siti dan Ahmad) menyertai kaunseling keluarga untuk menyelesaïk masalah atau konflik rumahtangga mereka. 1. Teori Kaunseling Keluargen Bowen Dalam Kaunseling Keluarga, Drinka teori digunakan untuk membantu keluarga Ahmad et danse dalam menyelesaikan masalah keluarga mereka. Teori Kaunseling Keluarga Bowen adalah salah satu teori yang digunakan, teknik rawatan yang digunkan ialah Poulain ke rumah semula atau 8216going home8217, 8216Détriangulation8217, Perhubungan individu ke individu atau 8216personne à personne relationship8217 dan menanya soalan. Dalam est un groupe de femmes qui aiment les filles et les femmes. Teknik ini memudahkan Le jeu de hash Ahmad est un jeu d'aventure et d'aventure. Sebelum mereka pouang ke rumah, mereka diable untar banyak bertenang dan bersabar menghadapi apa jua kemungkinan yang akan berlaku. Ini bermakna Siti dan Ahmad akan kenal-mengenali sémula antara satu sama lain dengan lebih rapat, di mana appartenant à pergaduhan mereka akan diberhentikan atau ditukarkan dengan kesabaran dan ketenangan yang lebih. Bagi 8216Detriangulation8217 pula, melibatkan Ajouter une photo Ajouter à ma liste d'amis Ia beroperasi pada dua tahap. Pertama Siti atau Ahmad akan menyelesaikan et kebimbangannya mengenai keluarganya dan tidak membuat projeksi. Kedua, membantu Prisonnier Ahmad untuk tidak memberi fokus kepada diri sendiri apabila masalah muncul dalam keluarga. Dalam hal ini, tiada siapa yang akan dilempar-salahkan. Perhubungan individu ke individu, teknik ini melibatkan kedua-dua pasangan yang bercakap antara satu sama lain mengenai diri mereka sendiri. Mereka tidak akan bercakap tentang orang lain dan merleka tidak akan menjadi terlampau personnel. Dalam keadaan ini, Siti dan Ahmad boleh menrangkan sebab-sebab atau kenapa dia bertingkah laku demikien, apakah perasaan dia, apa yang dia harap daripada pasangan dan lain-lain. Selain itu, mereka juga boleh menanyakan soalan yang berkaitan dengan masala akan membolehkan pasangan meluahkan perasaan untuk sama-sama difahami oleh pihak yang lain. Contoh soalan isteri tanya kepada suaminya, kenapa kamu selalu keluar malam tanpa memikirkan perasaan saya Kenapa kamu tidak sayang saya seperti dahulu Dénon soalan-soalan inilah dapat isteri faham jawapan képada soalan-soalan yang tidak ada jawapan selama ini. 2. Teori Kaunseling Keluarga Eksperiensial Dalam Teori Kaunseling Keluarga Eksperiensial pula, teknik-teknik yang digunakan ialah modélisation dan mengajar kemahiran komunikasi yang jelas, kenyataan 8216saya8217, menuduh atau 8216blamer8217 dan pengelak atau 8216placater8217. Bagi modélisation de mengajar kemahiran komunikasi yang jelas, dalam hal ini, beberapa teknik telah disenaraikan. Ahli keluarga seperti Siti dan Ahmad dibawa melalui mana-mana teknik berikut dalam keadaan yang lebih 8216exaggerated8217 agar merkka akan sedar apa yang sedang berlaku dan apakah maklumat yang telah mereka sampaikan. Dengan ini, mereka boleh mengubah atau memilih cara komunikasi yang lebih berksan daripada apa yang mereka amalkan selama ini. Kenyataan 8216saya8217, melibatkan luahan dalam bentouk yang lebih peribadi dan lebih bertanggungjawab. Ia boleh meninggalkan keselarasan dalam proses komunikasi. Ia akan menjadi lebih berterus-terang, tulen dan kenyataan yang sebénar dalam konteks yang lebih sesuai. Ia adala serupa dengan penggunaan ganti nama diri dalam Teori Gestalt. Menuduh adalah keadaan de mana seseorang yang suka menudouh akan mengalihkan fokus daripada dirinya képada orang lain atau melepaskan dirinya daripada tanggungjawab. Manakala, pengelak akan, sentiasa, melakukan, perkara, yang, tidak, berkaitan, dengan, apa, yang, sering, berlaku, dalam, konteks. Siti dan Ahmad yang selama ini berperanan sebagai penuduh dan pengelak akan ditunjukkan di dalam sesi kaunseling supaya měsqua sedar lalu memilih cara komunikasi yang berksan. 3. Teori Kaunseling Keluarga Tingkah Laku dan Tingkah Laku Kognitif Teori Kaunseling Keluarga Tingkah Laku dan Tingkah Laku Kognitif, les membres de fokus kepada Terapi Perkahwinan, Rawatan Ketidakfungsian Seksual, Latihan Keibubapaan dan lain-lain. Sebagai pasangan suami isteri Terapi Perkahwinan est un jeu de rôle qui vous permet de jouer au poker en ligne. Terdapat 4 komponen iaitu, 1. analisis tingkah laku mengenai tekanan yang dihadapi oleh pasangan berdasarkan temuduga, laporan soal-selidik dan pemerhatian tingkah laku. 2. Mewujudkan rasa positif yang bertimbal-balik melalui teknik 8216caring jours8217 dan kontrak 3. Latihan kemahiran komunikasi, berlatih menggunakan kenyataan 8216saya8217, fokus kepada masalah kini dan berlatih memberi maklum balas yang positif kepada pasangan 4. Latihan menyelesaikan masalah, melengkapkan pasangan dengan kemahiran menyelesaikan Masalah, yang, lebih, khusus, terhadap, apa, yang, mereka, perlukan, berunding, danemark, kontrak. Rawatan Ketidakfungsian Seksual, secara umumnya banyak, memperlihatkan, rawatan, terhadap, mengurangkan, aras, kebimbangan, dalam perlakuan, seksual, pendidikan seks, termasuk, penggunaan, teknik-teknik, seksual, latihan kemahiran dalam, komunikasi, dan kaedah, mengubah, sikap, perlakuan seksual. Ringkasnya, kaunselor bukan sahja memberi rawatan ke atas pengalaman lampau tetapi tumpuan juga diberikan kepada masala kini dan akan datang, supaya dapat mencegah pengulangan tingkah laku yang akan berlakunya konflik atau masalah di kalangan ahli keluarga. Contohnya, Teori, Kaunseling, Keluarga, Bowen, Tahkal, Tahiti, Tahiti, Tahiti, Tahiti, Tahiti, Tahiti, Tahiti, Tahiti, Tahiti, Laku, Laku, Tingkah, Laku, Kognitif, Adalah, Membantunya, Dalam, Masala, Di samping itu, Teori Kaunseling Keluarga Eksperiensial digunakan untuk mengatasi masa lampau dan kini. Secara umumnya dapat dilihat peranan utama kaunselor dalam konteks intervensi masala keluarga ialah bertujuan untuk membantu pasangan suami istrien dan keluarga yang bermasalah bagi mencari jalan mengeratkan cubungan kasih sayang dan kemesraan de samping mengelakkan berlakunya kes perceraian yang membawa risiko timbulnya pelbagai masalah. Justeru itu kaunseling dilihat sebagai salah satu thérai yang dapat mengurangkan tekanan yang dihadapi oleh pasangan suami isteri yang menghadapi masalah dalam rumahtangga. Namun perlu diingatkan et difahami di sini ialah tentang keberkesanan proses kaunseling ini tidak harus diletakkan sewenang-wenangnya di atas tanggungjawab kausnelor seorang. Keberkesanannya adalah sesuatu yang subjecktif dan ianya memerlukan kerjasama daripada kedua-dua pihak yang terlibat dalam sesuatu proses kaunseling iaitu kaunselor dan klien. Perkara inilah yang perlu ditekankan secara lebih rasional kerana komitmen klien untuk menyelesaikan masala atau konflik yang dihadapi adalah perkara yang amat penting. Tanpa kesedaran, kefahaman dan inisiatif klien untuk melaksanakan sebarang bentuk usaha penyelesaian maka sudah pastinya proses kaunseling tidak akan memberi sebarang makna. Maka dengan ini wujud peranan kaunselor dalam membantu klien mendapatkan kefahaman tentang diri dan situasi yang dialami. Secara ringkasnya, kerjasama di antara kaunselor dan klien merupakan asas keberkesanan sesuatu sesi kaunsel dalam mencapai matlamat kaunseling tersebut. Menerusi proses kaunseling, kaunselor, akan, menggunakan, kemahiran, memerhati, yang, lebih, sistematik, berfikir, dengan, lebih, mendalam, menumpukan, perhatian, kepada, maklumat-maklumat, yang, disampaikan, Dengan itu, kaunselor dapat memahami klien dan sekaligus membolehkan klien memahami dirinya. Dalam Bab ini, perkara yang akan diberi tumpuan ialah rumeur keseluruhan kajian, impilkasi dan cadangan kajian. Bab V ini merupakan bab penutup yang bertujuan untuk membincangkan keseluruhan hasil kajian dalam kajian ini dan ia dapat memberi satu impak yang positif kepada semua pihak ke arah penambahbaikan kualiti Unité Perundangan Keluarga Islam de Pejabat Agama Islam Daerah Hulu Langat Selangor dalam menyelesaikan konflik yang dihadapi oleh pasangan Suami isteri. 4.2 RUMUSAN KESELURUHAN KAJIAN Kajian inu merupakan satu kajian kes yang dilaksanakan de l'unité Perundangan Keluarga (UPK), Pejabat Agama Islam Daerah (PAYÉ) Hulu Langat Selangor. Dalam menjalani kehidupan berumahtangga, setiap pasangan tidak dapat lari daripada berlakunya konflik yang boleh mengakibatkan perceraian berlaku sekiranya tidak dapat ditangani dengan baik. Membre de Perceraian impak yang besar kepada keluarga, anak-anak, masyarakat dan negara. Kewujudan UPK de PAID Hulu Langat adalah salah satu tempat untuk menyelesaikan konflik yang dihadapi oleh pasangan suami isteri melalui pendekatan kaunseling yang diamalkan ketika sesi kaunseling dijalankan. Il est possible que le poisson se trouve dans la partie supérieure de la poitrine, Apakah peranan kaunseling de l'unité ini tidak berkesan dalam menangani konflik pasangan suami isteri. Oleh itu, kajian dans lebih menjurus kepada peranan kaunseling yang digunakan di UPK, payé Hulu Langat dalam menangani konflik rumahtangga. Justeru itu, beberapa objektif, kajian, telah digariskan untuk, mencapai, matlamat, kajian, ini. Objecktif kajian ini adalah untuk mengeo pasti proses kaunseling serta perlaksanaannya de kalangan suami isteri yang bermasalah. Di samping itu, kajian ini untitk mengenalpasti ciri-ciri latarbelakang pegawai perunding keluarga yang berkhidmat sebagai kaunselor pasangan suami isteri yang bermasalah dalam perkahwinan yang datang mendapatkan perkhidmatan kaunseling di UPK, payé Hulu Langat. Selain itu kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti jenis masalah yang menjadi punca konflik rumahtangga pasangan suami istané dan faktor-faktor yang mempengaruhi kejayaan proses kaunseling de UPK, PAID Hulu Langat. Daripada dapatan kajian yang diperolehi, satu kesimpulan umum dapat dilakukan. Dapatan kajian difokuskan kepada peranan UPK yang meliputi tugas yang dimainkan oleh pegawai perunding keluarga atau kaunselor, prosedur dan etika menunjukkan bahawa matlamat utama UPK de PAID Hulu Langat adalah untuk memberikan perkhidmatan kaunseling bagi menyelesaikan masala yang dihadapi oleh pasangan suami isteri yang bermasalah dalam rumahtangga. Dalam melaksanakan tugas ini, unité tersebut telah menubuhkan systeme pentadbiran yang teratur dan bersistematik di samping para kaunselornya yang tamhamsu mempraktikkan pendekatan amalan kaunseling yang khusus dan teratur bagi menangani konflik yang dihadapi oleh klien. Pendekatan amalan kaunseling yang digonakan adalah mengikut kepada keperluan dan matlamat klien dalam keluarga. Setiap klien yang datang mendapatkan perkhidmatan kaunseling keluarga de PAID Hulu Langat, kaunselor akan mendekati mereka dengan menggunakan kemahiran kaunseling seperti kemahiran menghadapai klien, kemahiran asas mendorong, kemahiran mendengar, kemahiran mengenalpasti masalah, membre kemahiran nasihat dan kemahiran membuat rumusan. Selain itu, dapatan kajian menunjukkan punca yang sering dihadapi oleh pasangan yang berumahtangga hingga boleh menyebabkan berlakunya konflik dapat dibahagikan kepada empat bahagian iaitu ekonomi, peribadi (emosi dan fizikal), seks dan sosial. Dari sudut ekonomi, masalah kewangan sering menjadi punca utama konflik rumahtangga seperti suami yang sengaja cuai memberi nafkah yang mencukupi, sikap isteri yang sentiasa meminta sesuatu yang sememangnya tidak dapat diadakan oleh suami, sikap isteri yang memeras harta suami dan jika kedua-dua suami isteri bekerja, terdapat pula sikap berkira di anatara keduanya di dalam menguruskan ekonomi rumahtangga. Dari segi peribadi pula iaitu emosi dan fizikal, masalah yang sering timbul berpunca dari sikap fizikal dan emosi seseorang suami atau isteri seperti masalah kesihatan fizikal suami isteri. Dari sudut seksual pula lazimnya masalah ini terjadi kerana ketidakseimbangan dalam aktiviti seksual sama ada suami atau isteri mempunyai keinginan seksual yang terlalu kuat atau sebaliknya. Manakala dari segi aspek sosial yang seringkali mencetuskan konflik dalam rumahtangga merangkumi hubungan sosial di kalangan ahli keluarga dan hubungan sosial dengan orang lain. Secara umumnya, walaupun UPK menggunakan kemahiran kaunseling dalam perkhidmatan kaunseling keluarga di PAID Hulu Langat, namun kajian ini mendapati kaunseling keluarga yang dipraktikkan oleh kaunselor kepada klien tidak menggunakan sebarang teori khusus dalam kaunseling keluarga. Pendekatan amalan kaunseling yang digunakan oleh kaunselor di PAID Hulu Langat lebih merujuk kepada kebijaksanaan kaunselor itu sendiri dengan menggunakan pengetahuan dan maklumat berkaitan hukum hakam dalam perkahwinan tetapi dalam masa yang sama kaunselor juga turut menggunakan kaedah-kaedah kaunseling secara tidak langsung bagi menangani konflik rumahtangga. Ringkasnya dapat dinyatakan disini kaunseling sebagai satu profesion amat diperlukan sebagai langkah ke arah penyelesaian masalah masa kini. Dalam konteks perkhidmatan kaunseling, kaunselor adalah orang yang bertanggungjawab membimbing klien yang bermasalah. Di mana dalam proses tersebut kaunselor cuba membantu klien untuk membuat penyesuaian peribadi, sosial dan emosi agar ia dapat berfungsi dengan lebih dinamik dan seterusnya mampu membuat persepsi masa hadapan sendiri secara yang lebih tepat selaras dengan amalan tradisi yang berteraskan agamanya. Kesedaran tentang peri pentingnya perkhidmatan kaunseling bukan sahaja dirasakan di peringkat individu. Bahkan ia telah berkembang di kalangan masyarakat termasuk suami isteri. Namun begitu, jangkaan dan harapan suami isteri terhadap perkhidmatan kaunseling lebih banyak bergantung kepada sejauhmana kefahaman mereka terhadap pengertian perkhidmatan itu sendiri. Terutama dari aspek peranan kaunselor, penglibatan klien, pendekatan yang digunakan dan teknik serta proses kaunseling tersebut. Begitu juga dengan kes-kes yang dirujukkan ke unit kaunseling kebanyakannya melibatkan pasangan suami isteri yang bermasalah dan kes-kes yang dihadapi agak serius, sudah tentu ia memerlukan pendekatan yang bukan hanya dapat menyelesaikan masalah mereka tetapi apa yang penting lagi ialah pendekatan tersebut dapat menyedarkan sifat naluri yang ada pada individu ini. 4.3 IMPLIKASI KAJIAN Sepanjang menjalankan kajian ini, penyelidik dapat mengenalpasti beberapa implikasi terhadap peranan kaunseling di UPK dalam menangani konflik pasangan bermasalah dalam rumahtangga. PAID Hulu Langat, sebuah institusi agama yang menjalankan perkhidmatan kaunseling kepada klien atau pasangan bermasalah telah memberi sumbangan kepada masyarakat ke arah membentuk dan melahirkan masyarakat yang sejahtera di semua peringkat sama ada individu, keluarga, masyarakat mahupun negara. Implikasi kajian yang dapat dikemukakan dalam kajian ini ialah: 4.3.1 Melalui perkhidmatan kaunseling yang dijalankan, secara khususnya ia memberi kesan kepada perubahan yang positif dalam kehidupan dalam semua aspek sama ada emosi, cara berfikir, tingkah laku dan hubungan dengan masyarakat lain. 4.3.2 Melalui perubahan yang dilakukan, setiap pasangan yang mengalami masalah akan berusaha menyelesaikan konflik yang berlaku dalam rumahtangga. Mereka juga akan mengelakkan konflik yang tercetus membawa kepada keadaan yang serius sehingga menyebabkan berlaku perceraian. Ini kerana perceraian itu adalah perkara halal yang dibenci dalam Islam. 4.3.3 Kesan dari pelaksanaan kaunseling yang sistematik dan personaliti kaunselor yang baik, penerimaan klien terhadap perkhidmatan tersebut diterima dengan baik. Secara tidak langsung, ia mempengaruhi klien atau pasangan untuk berfikir secara positif dalam menentukan alternatif terhadap masalahnya agar dapat diselesaikan secara baik. 4.3.4 Prosedur yang sistematik dalam pelaksanaan kaunseling penting bagi memastikan sesuatu kes yang diberikan bantuan mencapai matlamat dan dapat diselesaikan dengan baik. Teknik dan pendekatan Islam dalam sesi kaunseling adalah penting kerana kaunseling yang dijalankan dengan cara yang dikehendaki oleh Islam akan mempengaruhi klien membuat keputusan. Tetapi tidak dinafikan bahawa pendekatan Barat juga boleh digunapakai sekiranya ia tidak bertentangan dengan syarak. 4.3.5 Masalah dalam rumahtangga seringkali berpunca dari pasangan suami isteri. Oleh itu, perkhidmatan kaunseling adalah jalan bagi membantu pasangan menangani masalah dan mencari jalan bagi mengelakkan maslah berterusan. Ia secara tidak langsung membawa pasangan berfikir dan menjalankan tanggungjawab dengan baik serta membina hidup yang bahagia. Banyak usaha daripada pelbagai aspek boleh dilakukan bagi meningkatkan lagi kualiti perkhidmatan kekeluargaan di UPK. Tujuannya supaya kewujudan institusi ini mendapat pengiktirafan masyarakat sebagai salah satu alternatif di dalam mencari jalan perdamaian terhadap konflik rumahtangga yang dihadapi dan mengelakkan daripada terus berlaku penganiayaan di dalam rumahtangga terutamanya terhadap wanita. Kerjasama dan sokongan perlu diberikan oleh semua pihak bagi mencapai matlamat tersebut. Ia juga bagi mengelakkan pelbagai isu dan kritikan terhadap kaunselor seperti kurang professional, tiada kewibawaan, usia dan pengalaman yang kurang, kelewatan kes dan sebagainya daripada terus dilemparkan. Antara cadangan yang dikemukakan agar dapat memberi impak kepada pelbagai pihak ialah: 1.4.1 Pejabat Agama Islam Daerah Hulu Langat seharusnya membuat pulisiti tentang kewujudan dan fungsi Unit Perunding Keluarga (UPK) sebagai unit yang boleh membantu menyelesaikan permasalahan dalam rumahtangga. Ini kerana, masih terdapat pasangan yang tidak tahu tentang kewujudan dan fungsi UPK yang memberikan perkhidmatan kaunseling dan khidmat nasihat sekiranya berlaku konflik dalam rumahtangga. 1.4.2 Salah satu cara mengembalikan keadaan rumahtangga yang mengalami konflik ialah dengan mengadakan banyak program keagamaan, kekeluargaan dan konflik dalam rumahtangga kepada pasangan yang sudah berumahtangga. Aktiviti tersebut ialah seperti ceramah, seminar atau forum sebagai langkah dan panduan kepada mereka yang sudah berkahwin tentang kepentingan membina dan menghidupkan keluarga bahagia dan harmoni. 1.4.3 Pihak PAID Hulu Langat juga boleh menyediakan teks-teks khutbah yang mengandungi nasihat ke arah pembinaan keluarga Islam yang gemilang, cemerlang dan terbilang, perihal tanggungjawab suami isteri, cara-cara mendidik anak-anak dan ke arah melahirkan rumahtangga yang berlandaskan syariat Islam. Teks-teks khutbah ini perlu diedarkan ke setiap masjid di seluruh kawasan Hulu Langat dan dibacakan oleh Imam pada setiap hari Jumaat secara berkala sekurang-kurangnya sebulan sekali. Diharapkan dengan cara ini, dapat menyedarkan para suami akan tanggungjawab mereka seterusnya dapat mengelakkan berlakunya konflik rumahtangga. 1.4.4 Cadangan untuk kajian akan datang seharusnya menggunakan kajian berbentuk kuantitatif dan kualitatif agar dapat mengumpul lebih banyak maklumat mengenai peranan kaunseling di PAID Hulu Langat dalam kes-kes kekeluargaan. Selain itu, penyelidik berharap kajian yang akan datang dapat menyediakan maklumat mengenai statistik rundingcara keluarga. Ini kerana penyelidik tidak dapat menyediakannya di atas sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan. 1.4.5 Mutu dan perkhidmatan unit kaunseling perlu dipertingkatkan dengan lebih baik. Pengamal kaunseling harus mempunyai pengetahuan yang luas dalam bidang kaunseling di samping modul-modul pemulihan ke arah perkhidmatan yang bermutu pada masa akan datang. 1.4.6 Masyarakat perlu berfikiran lebih terbuka terhadap kaunselor dan tidak melemparkan tuduhan-tuduhan tanpa fakta-fakta yang terbukti kesahihannya. Pada masa kini terdapat pihak-pihak tertentu yang mempertikaikan kemampuan kaunselor di dalam menangani permasalahan yang diajukan kepadanya sehingga ada yang mendesak supaya jawatan dan perkhidmatan ini dimansuhkan. Masyarakat diharapkan agar dapat mengemukakan cadangan-cadangan membina untuk perkhidmatan yang lebih berkesan dan memuaskan hati semua pihak, tidak hanya mengkritik atau membuat pelbagai kesimpulan sendiri. Bagi klien yang hadir untuk mendapatkan perkhidmatan pula, mereka perlu bertanggungjawab terhadap aduan yang dibuat, sama ada mahu meneruskan prosedur ataupun memberhentikannya kerana telah ada perubahan terhadap konflik yang dialaminya. Ia bagi tujuan penutupan fail secara rasmi dan aduan kes tidak tertangguh. Situasi sebegini berlaku kerana perkhidmatan yang diberikan diperolehi secara percuma, menyebabkan klien datang dan berurusan sesuka hati mereka. Mudah-mudahan kajian yang lebih mendalam dapat menghasilkan keputusan yang lebih bernilai. Adalah dicadangkan agar kajian akan datang mengkaji persepsi masyarakat mengenai perkhidmatan kaunseling yang disediakan di UPK, PAID Hulu Langat seterusnya memperluaskan skop kajian. Al-Qur8217an al-Karim. Abdullah Fahim, Hassan Pahmi, Abd. Latif Ibrahim, Abd. Hamid Mohd. Salleh, Mohamad Saari, Fatimah Saad amp Norkhalidah Abd Rashid. 1995. Rumahku Syurgaku. Kuala Lumpur: Bahagian Hal Ehwal Islam Jabatan Perdana Menteri. Abdullah Hassan amp Ainon Mohd. 1999. Kemahiran Menyelesaikan Krisis Rumahtangga. Kuala Lumpur: Utusan Publications amp Distributors Sdn Bhd. Abdul Manan Mulla Bar. 1990. Kaunseling dalam Konteks Budaya Islam. Kuala Lumpur. Nurin Enterprise. Abdu Rahman bin Ibrahim. 2001. Peranan Kaunseling dalam Dakwah: Kajian khusus di unit kerjaya dan kaunseling Institut Teknologi Mara (ITM) Shah Alam. Tesis Sarjana. Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya, Kuala Lumpur. Adawiyah Ismail. 2007. Kaunseling Islam ke arah pembentukan keluarga dinamik. Shah Alam. Karisma Publications Sdn Bhd. Akmala Md. Amin. 2008. Proses Kaunseling di PAID Hulu Langat, Selangor. Temu bual. 15 Februari. Ali haji Yaacob. 1995. Perkhidmatan Kaunseling: Kes di Tanah Suci. Kajang: Makruf Publisher amp Distributors. Al - Muslim, Abi al - Husayn Muslim ibn al-Hajjaj. 1412H1991. Sahih. Jil.4. Kaherah: Dar al-Fikr. Asmawati Baharuddin amp Norhalim Ibrahim. 1996. Peranan Ibu Bapa. Kajang: Makruf Publisher amp Distributors Sdn Bhd. Aziz Salleh. 1996. Kaunseling Islam Asas, Kuala Lumpur. Utusan Publications amp Distributors Sdn Bhd. Fariza Md. Sham, Siti Rugayah Hj Tibek amp Othman Hj Talib. 2006. Dakwah dan Kaunseling di Malaysia. Bangi: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia. Fatiyah binti Mohamed Nor. 2007. Pendekatan Amalan Kaunseling Keluarga dalam menangani Konflik Rumahtangga di Pejabat Agama Islam Kuala Selangor. Latihan Ilmiah. Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi. Hassan Langgulung. 1979. Kaunseling dalam Masyarakat Islam. Kertas kerja Seminar Kaunseling Islam, Yayasan Dakwah Islam Malaysia, Kuala Lumpur. Hushim Haji Salleh. 2000. Ibu, Oktober: 49. Ida Hartina Ahmed Tharbe. 2006. Memimpin kaunseling kelompok. Kuala Lumpur: PTS Professional Publishing Sdn Bhd. Ishamuddin Haji Ismail. 1993. Panduan Asas Kaunselor Muslim. Kajang. Aras Mega Sdn Bhd. Kamal Abd. Manaf. 1995. Kaunseling Islam Perbandingan Antara Amalan dan Teori Kaunseling Barat. Kuala Lumpur: Utusan Publications amp Distributors Sdn Bhd. Kamal Abd Manaf. 2000. Kaunseling Islam: Satu Alternatif Baru di Malaysia. Kuala Lumpur. Utusan Publications amp Distributors Sdn Bhd. Kamus Dewan. 1998. Ed. Ketiga. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa amp Pustaka. Malik Badri. 1996. Success With Islamic Counseling and Psychotherapy. Seminar Kebangsaan Kaunseling Islam IV, Kuala Lumpur, 26 Ogos. Mizan Adiliah Ahmad Ibrahim, Wan Mohd Fazrul Azdi Wan Razali amp Hanif Osman. 2006. Kaunseling dalam Islam. Nilai: Fakulti Kepimpinan dan Pengurusan, Kolej Universiti Islam Malaysia. Muhd Mansur Abdullah. 1984. Ke arah Sistem Tolongbantu Masa Kini: Satu Pengenalan. Kuala Lumpur. Penerbitan Tra Tra Sdn. Bhd. Muhd Mansur Abdullah. 1986. Kaunseling: Teori, Proses dan Kaedah. Petaling Jaya: Fajar Bakti. Muhd. Mansur Abdullah amp S. Nordinar Mohd Tamin. 1996. Proses Kaunseling. Kuala Lumpur. Dewan Bahasa dan Pustaka. Raudhatuljannah bte Sarun. 2006. Peranan Unit Kaunseling amp Rundingcara dalam menangani konflik pasangan bermasalah di Pejabat Agama Daerah Kluang Johor. Latihan Ilmiah. Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi. Rosnah Ismail. 2000. Kaunseling Keluarga dan Perkahwinan Satu Kaedah Menangani Cabaran. Kota Kinabalu: Universiti Malaysia Sabah. Sabariah Siron. 2005. Teori Kaunseling amp Psikoterapi. Petaling Jaya: Prentice Hall Pearson Malaysia Sdn Bhd. Sapora Sipon amp Wan Anor Wan Sulaiman. 2002. Pengantar Kaunseling. Petaling Jaya: Prentice Hall. Sheikh Ghazali. 2006. Penyelesaian kes-kes kekeluargaan Islam melalui manual kerja sulh. Penyt. Abdul Monir Yaacob amp Siti Shamsiah Md. Supi. Manual Undang-undang Keluarga Islam. Kuala Lumpur: Institut Kefahaman Islam Malaysia. Siti Fatimah Binti Hj Abdul Ghani. 2005. Perkhidmatan Kaunseling Sebagai Satu Alternatif Dalam Pengurusan Konflik Rumahtangga. Kertas Kerja Persidangan Kaunseling Universiti Malaya 2005. Jabatan Psikologi Pendidikan dan Kaunseling, Universiti Malaya, 28-29 November. Siti Zalikhah Md. Nor. 1992. Kaunseling Perkahwinan Menurut Perspektif Islam. Petaling Jaya: Budaya Ilmu Sdn Bhd. Tafsir Pimpinan Ar-Rahman. 2000. Kuala Lumpur: Darul Fikir. Wan Abd. Kader Wan Ahmad amp Ismail Abdul Ghani. 2006. Islam dan Kaunseling: Satu Penilaian Kritikal Terhadap Teori dan Pendekatan. Penyt. Fariza Md. Sham, Siti Rugayah Hj Tibek amp Othman Hj Talib. Dakwah dan Kaunseling di Malaysia. Bangi: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia. Wan Hussain Azmi Abdul Kadir. 1994. Kaunseling dan psikologi Menurut Islam. Kuala Lumpur. Dewan Bahasa dan Pustaka. Zainab Ismail. 2001. Proses Kaunseling Islam di Kalangan Pasangan yang Bermasalah: Satu Kajian Kes Di Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur. Tesis Dr Fal. Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi. Zainon Mohamad.1991. Memahami Erti Kaunseling. Ummi, Oktober: 34. Zawanah Muhammad. 1998. Perkhidmatan Kaunseling Perkahwinan di Jabatan-jabatan Agama Islam. Tesis Sarjana. Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi. Zulkifli bin Yusof. 1992. Bimbingan Manusia dan Agama Perspektif Bimbingan Kaunseling. Kuala Lumpur: Arena Ilmu Sdn. Bhd. Zuraidah Abdul Rahman. 1994. Kaunseling dalam Pengurusan. Shah Alam. Times Books International.


No comments:

Post a Comment